Alors que le film Into the Woods sortira bientôt sur les écrans de cinéma, le billet d’aujourd’hui portera sur les différentes recherches centrées sur les fans de Disney.
Dans le domaine des communications, Erica Scharrer a publié en 2004 un article portant sur des étudiants résistant à la critique de The Little Mermaid. Dans le cadre d’un cours, ces étudiants devaient comparer les versions des frères Grimm et de Hans Christian Andersen à celle de Disney. La plupart d’entre eux préféraient la version de Disney.
In this study, the students’ responses have an overarching theme: Despite the instructor’s facilitation of a critical discussion, they did not want to change their attitudes about Disney’s The Little Mermaid, which has given them intense pleasure and fond memories since they were children, and they articulated a few strategies which enabled them to uphold their previously existing opinions. They ignored or dismissed the criticism as “overdone” (such as “people seemed to read too much into the movie, losing its original intention as a children’s movie” or “… overanalyzing a film and picking every little bit apart ruins it so you start to look too closely at other films and lose the entertainment quality which is what film essentially is.”). They said that they liked the film too much to allow criticism to affect them (such as, “If I already like the film, no amount of negative analysis will change that” or “It’s hard to think about such negative things about a film you really enjoy” Or “When I first see a film I gain an impression . . . It is very difficult to change or dislodge that impression through analysis.”). (Scharrer, 2004, p. 51)
L’influence de Disney sur les jeunes adultes se produisant dès l’enfance, il est incontournable de constater cet effet sur les enfants. En 2009, Karen E. Wohlwend étudie le comportement de fillettes jouant avec des poupées représentant les princesses de Disney. L’expression de la féminité par les fillettes est un des sujets abordés par cette étude.
The Disney Princess Players were avid Disney Princess fans, but they were not passive consumers. Zoe transformed Princess Aurora from victim to self-rescuer. All three girls adapted princess dolls to play out family scenarios that fit into their own experiences, writing a script in which the king and queen go inside the castle to take a nap, turning a princess into an adopted daughter, or drawing weddings to end their books. (Wohlwend, 2009, p. 78)
L’enfance est également un thème approché par Megan Ashley Franklin. Lors de son mémoire de maîtrise en sociologie déposé en 2012, elle propose une analyse de la communauté des fans de Disney. Plusieurs sujets sont mis en relief : les activités de fans, les légendes urbaines autour des parcs d’attractions de Disney, les rituels liés à la visite d’un de ces parcs d’attractions et, bien sûr, le retour à l’enfance.
One of the most important aspects of being a Disney fan is how Disney and the Disney parks make them feel carefree or childlike. For many fans that are stressed over money and other worries, Disney allows them to temporarily forget their worries and simply enjoy themselves for the day. Hannah notes that the Disney parks allow fans to relax and turn back time to a younger and more carefree time ; “I think just the fact that we all turn into someone else. Walk into any park and become younger and less stressed.” (Franklin, 2012, p. 151)
Malgré les critiques diverses à l’endroit de Disney, nous avons pu remarquer que les souvenirs d’enfance liés à cette institution marquent à jamais l’esprit de ces fans. En ce temps des Fêtes, nous pouvons que vous souhaiter d’heureux moments à revivre votre enfance… ou à en créer avec vos enfants.