Fan Studies Network Conference 2016 : quelques faits saillants

Une fois de plus, grâce à un mot-clic (#FSN2016), nous avons été en mesure de suivre ce colloque sur les fan studies, qui a eu lieu les 25 et 26 juin à l’université d’East Anglia, en Angleterre. Ce qui a attiré notre attention cette année : la conférence donnée par Henry Jenkins, celle sur l’enseignement des fan studies et celle sur les auteurs de fanfiction dans la littérature.

Henry Jenkins (University of Southern California, USA): How Fandom helps us to negociate the politics of diversity and forsters the civic imagination

Dans cette conférence qui inaugure cette édition, Jenkins rappelle la sous-représentation des femmes et des minorités ethniques dans les médias dits « mainstream ». Entre temps, le fandom est devenu le site de conflits culturels entre les fans et de conflits entre les fans et les producteurs. En effet, alors qu’on voit une ouverture à la diversité raciale (Source), certains studios utilisent la mauvaise réceptivité des fans mâles et blancs pour justifier une approche lente concernant la diversité des personnages (Source). En réponse à la controverse « Fandom is broken », Jenkins répond : « Fandom is not broken, it’s just not only for white dudes anymore » (Source). Au lieu de voir le fandom comme un lieu de célébration ou de résistance, il invite les chercheurs à s’inspirer des travaux de Stuart Hall et à explorer le fandom en tant que lieu de négociation. Il rappelle que les fans ont du pouvoir et qu’ils doivent l’utiliser efficacement pour apporter du changement, comme le démontrent bien les manifestations après les morts de personnages dans Sleepy Hollow et The 100 (Source).

Matthias Stephan (Aarhus University, Danemark): The Challenges of Teaching Fan Studies

À partir de son expérience des deux dernières années en pédagogie, Stephan explore les défis à présenter un cours sur les fans studies en Danemark. En effet, sa classe est composée d’étudiants ayant différents parcours académiques ainsi que d’étudiants étrangers, son cours étant enseigné en langue anglaise. De plus, Stephen reconnaît la difficulté de tout couvrir sur les fans studies en un semestre (Source), mais parvient néanmoins à former ses étudiants à effectuer des études de cas (Source) et à organiser des excursions au Comic Con de Londres (Source). Par cette conférence, il souhaite débuter une conversation sur les meilleures méthodes d’enseignement sur les fan studies afin de mieux les intégrer dans d’autres cours et programmes.

Sébastien François (Université Paris Descartes, France): Fanficcers as Literary Characters? Fandoms and Fannishness in Two Novels from the Early 2010s

Les représentations des fans et de leurs fandoms dans les œuvres de fiction ne datent pas d’hier. Par contre, au début des années 2010, nous avons pu remarquer la présence d’auteurs de fanfictions (nommés ici fanficcers) en tant que personnages dans les romans. Pour sa présentation, François a analysé deux œuvres littéraires mettant en scène des fanficcers : Fangirl (2013), de Rainbow Rowell, et Féerie générale (2012), d’Emmanuelle Pireyre. Il a ainsi pu constater certaines différentes : par exemple, dans Féérie générale, l’activité de fan se limite au forum et aux fanfictions alors que, dans Fangirl, les activités de fans sont nombreuses (marchandises, fan art, fanfictions, etc.). Il est également intéressant de noter que, dans Féérie générale, on utilise une citation d’Henry Jenkins pour légitimer la fanfiction (Source).

Comme nous l’avons fait lors des éditions précédentes, nous vous présentons, en conclusion, la liste des participants selon la programmation de cette année. Au plaisir de lire vos tweets l’an prochain!

 

Panel A: Co-Creation

Kirsty Sedgman (Audience&Co, UK): No-Object Fandom: Bringing Theatrical Meta-Texts to Life

Charlotte Taylor-Ashfield (Bath Spa University, England): Resurrecting the Author: Transmedia Storytelling, Kelly Sue DeConnick and Captain Marvel fandom

Jessica Seymour (Southern Cross University, Australia): Prosumer fanart practices in the Harry Potter and Welcome to Night Vale fandoms

Jonathan Wroot (University of Worcester, England): Letting the Fans Be Involved: Third Window’s Use of Social Media and Crowdfunding for Disc Releases

 

Panel B: Offline Spaces 1

Celia Lam (University of Notre Dame, Australia): Convergence and Conventions: Australians fans online and offline

Orion Mavridou (Abertay University, Scotland): Costume, Play & The Ludic Dimensions of Fandom

Elise Vist (University of Waterloo, Canada): The Supernatural Family: Immersion and Play at Creation Entertainment Conventions

Rhona Trauvitch (Florida International University, USA): Fan-tastic Non-fictional Locales: WhereEctostory Interactions Commemorate Fictional Events

 

Panel C: Participatory Memory in the Fandoms of Sherlock Holmes and Lord of the Rings

Liza Potts (Michigan State University, USA): The Sign of Three: Fan Memory of Sherlock Fans in London

Dawn Opel (Arizona State University, USA): “Distinctly Elvish”: Lord of the Rings Fan Tourism in New Zealand’s Kaitoke Regional Park

Elizabeth Oderkirk (Michigan State University, USA): A Sherlockian Method: Using a landscape analysis to understand how fan groups represent themselves and their fandoms

 

Panel D: Using the Archive

Mike Goode (Syracuse University, USA): ‘All this must be Invention, and Invention is What Delights Me in Other Books’: Archiving the Virtual in Jane Austen and Austen Fanfic

Naomi Jacobs (Lancaster University, England): Moving pictures: Designing a Digital Public Space with fans

Ann McClellan (Plymouth State University, USA): Tit-Bits, New Journalism, and Early Sherlock Holmes Fandom

Ludi Price & Lyn Robinson (City University, London, England): Fanfiction in the library

 

Panel E: Revisiting Fandom and Ontological Security: Types of Nostalgia, Cult Revivals and Theme Park Memorialisation

Matt Hills (Aberystwyth University, Wales): The Truth Is/Was Out There: Ageing and Reimagined Cult TV

Ross P. Garner (Cardiff University, Wales): ‘20 Years Later, and That Intro is Still the Most Badass Thing in Existence’: YouTube Comments, Nostalgia and Ontological Security

Rebecca Williams (University of South Wales): R.I.P River Country: Abandoned theme park rides, ontological security and online memorialisation

 

Panel F: Defining Fans

Agata Łuksza (University of Warsaw, Poland): Recovering fandom history: nineteenth-century ‘actormania’ in the light of fan studies

Megen de Bruin-Molé (Cardiff University, Wales): Pride and Prejudice and Fandom: How Cut-and-Paste Culture Negotiates the Language of Originality

Kali DeDominicis (University of Edinburgh, Scotland): Fandom, Meta, and Public/Private Online Space: A Methodological and Ethical Approach

 

Panel G: Race and Culture

Hanna Klien (University of Vienna, Austria): Mas, Remix and ‘mashin’ up d place’: an interdisciplinary approach to transcultural fandom of Bollywood films in the Caribbean

Iain Robert Smith (University of Roehampton, England): Cult Cosmopolitanism: The Reception of Bollywood B-Movies in the West

Utku Ali  Yıldırım (Istanbul Kultur University, Turkey): Fans by Proxy: Cross-Cultural Media Fan Formations in Turkey

Ming Zhang (Bournemouth University, England): Liberty and Resistance: Gender, Cultural identity and Network censorship in Chinese Harry Potter Slash Fan Fiction

 

Panel H: Fan Studies as Pedagogy

Matthias Stephan (Aarhus University, Denmark): The Challenges of Teaching Fan Studies

Gregory Erickson (New York University, USA): New Paradigms of Academic Writing: Fan/Critic/Student/Academic

Hiroko Inose, Anneli Fjordevik & Mattias Aronsson (Dalarna University, Sweden): Fan Activities applied to Online University Education

 

Panel I: Consumerism

Konstanty Strzyczkowski (University of Warsaw, Poland): We’re Not in This Alone: Fans and Brand Tribalism

Emma Pett (University of East Anglia, England): “We’ve seen it in the movies, let’s see if it’s true”: Cliff Richard fandom and the rise of consumer culture in the 1960s

Olivia Warschaw (New York University, USA): From Punk to Fandom: Hot Topic’s Commandeering of Subcultural Style

Simon Brown (Kingston University, England): The Unending Fury: King, Carpenter and Christine Car Fandom

 

Panel J: Theorising Fanfic

Jessica Hindes (Royal Holloway University, London, England): “You cry out his name”: reader insert/’imagines’ and fanfic as self-gratification

Sébastien François (Paris Descartes University, France): Fanficcers as Literary Characters? Fandoms and Fannishness in Two Novels from the Early 2010s

Eva Wijman (Umeå University, Sweden): The Afterlife of Mary Sue in Lord of the Rings fanfiction

Monika Drzewiecka (University of Gdańsk, Poland): Dominance, Submission and Gendered Power Politics. Investigating the Dark Side of Slash Fanfiction

 

Panel K: Offline Spaces 2

Amber Hutchins (Kennesaw State University, USA): “I Met the Mohawk Guy at a Star Party”: #NASASocial Events and Fan Engagement

Kania Arini Sukotjo (National University of Singapore): Yaoi Content in Surabaya’s Anime Convention

Abby Waysdorf & Stijn Rejinders (Erasmus University Rotterdam): Place and The Prisoner

Rafal Zaborowski (London School of Economics, England): Dancing with glowsticks: Participation and proximity in music fan practices in Japan

 

Panel L: Identity

Ashley Hinck (Xavier University, Ohio, USA): LEGO fandom: Practices, Values, and Gendered Boundaries

Andrew Crome (University of Manchester, England): Ponies at Prayer and Cosplay in the Pulpit: Fandom and Lived Religion

Joanna Kucharska (Jagiellonian University, Krakow, Poland): The Wild Hunt: Nationality, Fannish Identity and the Discourses of Race and Representation in The Witcher 3 within Polish Fandom

Federica Lanzi (University of Perugia, Italy): The rights of criticism: The anti-fans within the fans

 

Panel M: Fanfiction, Gender and Sexuality

Sophie Hansal (University of Vienna, Austria): A Safe Haven For Queers?: The Meaning Of Fem-/Slash Fan Fiction for Lgbtq+ Fans

Jonathan Rose (Passau University, Germany): Omegaverse, or: what a kink trope tells us about sex, gender and sexuality

Angie Fazekas (University of Toronto, Canada): Alpha, Beta, Omega: Queer Futurity and Racial Narratives in Erotic Fanfiction

Milena Popova (University of the West of England): When the RP gets in the way of the F: The limits of compartmentalisation in Real Person(a) Fiction

 

Panel N: Community Spaces

Jessica Austin (Anglia Ruskin University, England):  Fur and Loathing: Identity, Stigma and Online Furry Fandom

Agata Włodarczyk (Gdansk University, Poland): Crocheting Superheroes – The Community and The Joy of Sharing

Clarice Greco, Fernanda Castilho & Ligia Prezia Lemos (University of São Paulo, Brazil): Fandom Memory Stick: Fan meetings to complete the ‘50 years of telenovelas’ sticker album

Simone Driessen (Erasmus University Rotterdam): ‘You Still Turn Me On’ – Fans’ mediated music memories of The Big Reunion

 

Panel O: “The Force Re-awakens”: Disney’s Star Wars’ Audiences

William Proctor (Bournemouth University, England):  ‘This Time We’ll Get it Right’: Evaluating ‘The Force Re-Awakens’ Methodology

Richard McCulloch (University of Huddersfield, England): Shiny Happy Prequels?: Young Audiences, ‘Becoming a Fan’ Narratives, and Anticipation for Star Wars: The Force Awakens

Lincoln Geraghty (University of Portsmouth, England): Star Wars: The Force Awakens Prediction Videos as Paratextual Fan Narratives

 

Panel P: Pls come to Brazil: Fan Studies and transcultural perspectives on Brazilian digital fandoms and haters

Giovana Santana Carlos (Universidade do Rio dos Sinos (Unisinos), Brazil): Transcultural fandom: fans and industry in Brazilian Whovians

Simone Pereira de Sá (Federal Fluminense University, Brazil) and Simone Evangelista Cunha (Federal Fluminense University, UFF, Brazil): Haters beyond the hate: stigma and prejudice against funk carioca on YouTube

Adriana Amaral (Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brazil), Rosana Vieira de Souza (Feevale University, Rio Grande do Sul, Brazil) and Camila Monteiro (University of Huddersfield, England): Fan activism: concepts, resistances and practices in Brazilian Digital Culture

 

Panel Q:  Ownership/Fan Producer Relations 

Rebecca Johnson (University of Southern California, USA): Doing Double Duty: The Music Supervisor as Fan and Professional

Ann-Kristin Hensen (TU Dortmund University, Germany): Who Started the Fire? – “Hannigram” and the Discourse between Fans and Producers

James Rendell (Cardiff University, Wales): The Royal We: Ongoing Fan-Text Relationships With New (Para)textual Reincarnations of Battle Royale

Helena Dare-Edwards (University of East Anglia, England): Bringing Criminology to Fan Studies: Reintegrative Shaming, Intra-Fandom, and Fan/Producer Relationships

 

Panel R: Politics and Activism

Peter Krämer (University of East Anglia, England): The World of Avatar Audiences: From Fan Studies to Political Mobilisation

Ally McCrow-Young (Lund University, Sweden): Consumer Activism and the Milk Wars: Passion and Sites of Resistance in Oatly’s Fans

Leandro Augusto Borges Lima (King’s College London, England): Political conversation on gender and sexuality in Mass Effect: a Brazil-UK study with gamers

Megan Farnel (University of Alberta, Canada): Hot Fandom, Cool Gamers: On Gamers and/as Fans

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