Le résumé de la Fan Studies Network Conference est devenue une tradition sur Nous sommes fans, comme le témoignent les billets sur les éditions 2014, 2015 et 2016. L’édition 2017, qui a eu lieu les 24 et 25 juin à l’université de Huddersfield, en Angleterre, marque les cinq ans du Fan Studies Network. Sans plus attendre, voici notre résumé de deux communications qui ont attiré notre attention. Une fois de plus, merci à tous ceux qui ont tweeté l’événement sous le mot-clic #FSN2017!
Fan Studies Network Conference turns 5 – party bags for everyone! #FSN2017 pic.twitter.com/tGhYW0QPub
— Bex Sentance (@rainbowbex) 24 juin 2017
Beatriz Bartolomé Herrera et Philipp Dominik Keidl (Université Concordia, Canada): Museum ‘Fanagement’: Star Wars Exhibitions, Fandom, and Transmedia Storytelling
Depuis les années 1990, les expositions consacrées à la franchise Star Wars ont attiré des millions de visiteurs à travers le monde, que ce soit Star Wars: The Magic of Myth (1997) ou Star Wars: Identities (2012). Grâce aux analyses d’expositions et d’archives, cette communication démontre comment les expositions Star Wars forment des mémoires sélectives de la franchise à travers l’auteur, l’audience et la gestion de contenu. En effet, les expositions ont tendance à caractériser Star Wars comme étant le produit d’un seul esprit créatif : Lucas (Source). S’il y a mention d’autres auteurs ou réalisateurs, ceux-ci sont situés sous Lucas (Source). Bien entendu, les films occupent une position privilégiée dans les expositions alors que les autres éléments transmédia (ex. : les romans et les comics) sont considérés comme des « sous-mondes secondaires » (Source). La communication s’attarde également au rôle des conservateurs de musées dans le montage de ces expositions. Ce qui est considéré comme non-officiel dans l’univers Star Wars (ex. : Star Wars Holiday Special) est retiré des expositions, d’où l’utilisation du terme « amnésie transmédia » (transmedia-amnesia) par les chercheurs (Source). Du coup, les équipes de conservateurs se font dire quoi « se souvenir » et quoi « oublier » dans l’élaboration des expositions (Source), spécifiés notamment par les contrats avec Lucasfilm.
Licensing agreement between LucasFilm and the Smithsonian when developing The Magic of Myth exhibition. #d3 #FSN2017 pic.twitter.com/vQ7lOAlUJ0
— Bethan Jones (@memories_child) 25 juin 2017
Curatorial teams as cultural activators & transmedia co-authors, mediating collective memories. Such a good ideas!! #fsn2017 #D3 pic.twitter.com/6Z2qHLm4G9
— Pilar Lacasa (@placasa) 25 juin 2017
Julie Escurignan (University of Roehampton, Grande-Bretagne): Conventions as a place of Immersive Experience: The case of Game of Thrones’ cosplayers at MCM London Comic Con
La costumade, ou cosplay, est une pratique populaire dans le fandom de Game of Thrones (Source). Plusieurs communautés en ligne sont désignées spécifiquement aux costumédiens de GoT et des rencontres au MCM London Comic Con sont planifiées pour ces groupes de personnes (Source), au moins une fois par jour pour discussions ou recréations de certaines scènes (Source). Il est également possible de participer au « Iron Throne Experience », dans lequel les costumédiens peuvent se faire photographier sur une reproduction du Thrône de fer, avec parfois certains accessoires (Source). Cette expérience attirent non seulement les costumédiens de GoT, mais aussi ceux venant d’autres univers comme Star Wars (Source), créant ainsi des scénarios plutôt loufoques ainsi que des interactions n’existant pas lieu dans la série télévisée (Source).
Crossover displaying…and quite amusing, too! #e3 #FSN2017 pic.twitter.com/OdmyCEtTA5
— Dr. Julia E. Largent (@JuliaLargent) 25 juin 2017
Parce que cela prendrait une éternité pour résumer toutes les communications, voici la liste des participants selon la programmation de cette année, certains d’entre eux ayant même un compte Twitter pour discuter recherches et culture populaire. À l’an prochain!
Panel A1: Rethinking Fan Studies
Lori Morimoto (chercheuse indépendante, États-Unis): Field Kabuki: Hannibal, Affective Economy, and Oppositionality in Fan Studies
Paul Booth (DePaul University, États-Unis): Beyond the Fan-Scholar: Mobilizing Fandom and Academia
Mark Stewart (University of Amsterdam, Pays-Bas): Simon Says, Do Fandom This Way
Julia Largent (Bowling Green State University, États-Unis): Documentary and nonfiction fandoms: An introductory look at an overlooked audience
Panel A2: Genre and Fandom
Florencia Garcia-Rapp (Pompeu Fabra University, Espagne): Reality TV fame reloaded: The Bachelorette, fans, and subcultural celebrities online
James Mason (University of Leeds, Grande-Bretagne): Discovering the Disney Genre(s): How studio output and audience perceptions influence adult audiences’ relationships with Disney films
Lucy Andrew (University of Chester, Grande-Bretagne): Rewriting YA: Cassandra Clare, Fandom and Young Adult Fiction
Patrick Dolan (York University, Canada): Collectable Kills: Marketing cultural value to horror fans
Panel A3: Ageing Fans and Ageing Celebrities in Popular Media Culture
Simone Driessen (Erasmus University Rotterdam, Hollande): Still shaking on their legs: Exploring ageing fans’ continued engagement with the recurring reunions of Doe Maar
Anne Jerslev (University of Copenhagen, Danemark): Ageing along with ageing stars: Jane Fonda – Lily Tomlin, and Grace and Frankie fandom on Facebook
Line Nybro Petersen (University of Southern Denmark, Danemark): Growing older with Lorelei and Rory: The role of Gilmore Girls for fans in a life course perspective
Panel B1: Fantagonisms: Interrogating ‘Toxic’ Fandom
William Proctor (Bournemouth University, Grande-Bretagne): Fear of a #Blackstormtrooper: Hashtag Publics, Canonical Fidelity and the Star Wars Platonic
Agata Luksza (University of Warsaw, Pologne): Wisnowska vs. Czaki: The Origins of Fandom Wars
Jessica Austin (University of East Anglia, Grande-Bretagne): “I hate Selena Gomez cus she is dating my man”: Towards a Theory of Toxic Femininity
Lincoln Geraghty (University of Portsmouth, Grande-Bretagne): Hallowed Place, Toxic Space: “Celebrating” Steve Bartman and Chicago Cubs Fan Pilgrimage
Panel B2: Mainstreaming Fandom
Marieke Jenner (Anglia Ruskin University, Grande-Bretagne): Binge-watching and the ‘Normalization’ of a Fan Practice
Liz Giuffre (University of Technology Sydney, Australie): New Music Television – New Forms of Fan Engagement
Jennifer Gillan (Bentley University, États-Unis): Has Fandom Ever Really ‘Gone Mainstream?’ Re-Visiting the Fan-Viewer Binary
Candice Roberts (St. John’s University, New York, États-Unis): Stuff White Dudes Like: Late Night TV Hosts and Hegemonic Performances of Fandom
Panel B3: Transcultural Fandom
Chiara Codeca (chercheuse indépendante, Italie): The translator as fan and professional: a role in constant evolution
Natalia Samutina (National Research University Higher School of Economics, Russie): Reading manga in Russia
Elena Melnikova (National Research University Higher School of Economics, Russie): The reception of Southern rock in the North Country: reconceptualizing the legacy of the Confederacy in Russia
Adriana Amaral & Giovana Carlos (Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brésil): Fans, objects and book identities: understanding romance novel fans in the South of Brazil
Panel C1: New Perspectives on Fandom and Neoliberalism
Benjamin Litherland (University of Huddersfield, Grande-Bretagne) and Rachel Wood (Sheffield Hallam University, UK): Representing the Post-Girl Power Fan: WWE and Star Wars and Neoliberal Girls ‘Who Can Do Anything’
Sophie Charlotte (University of Huddersfield, Grande-Bretagne): If the Fanboy ever Died, Marvel just brought Him Back: Scholarly Constructions of Success and Legitimacy
John Carter McKnight (Harrisburg University of Science and Technology, États-Unis): A mangle of economies: Moral, affective, and financial practices of a streaming gaming show
Panel C2: Transmedia Tourism and Participatory Cultures
Bethan Jones (University of Huddersfield, Grande-Bretagne): « The Walking Dead Family is a real thing, not just a hashtag »: Experiencing Fan Tourism and Transmediality in Woodbury, Atlanta
Rebecca Williams (University of South Wales, Grande-Bretagne): Funko Hannibal in Florence: Transmediality and Paratextual Play in the Fan-Tourist Experience
Ross P. Garner (Cardiff University, Grande-Bretagne): ‘Welcome to Jurassic Park (Again)!’: Exploring Threshold Repetition, Immersion and Nostalgia in a Transmedia Franchise
Abby Waysdorf (Erasmus University Rotterdam, Hollande): The (Meaningful) Experience of Film Tourism
Panel C3: Fandom and Power
Sarah Attfield (University of Technology Sydney, Australie): Don’t Question My Fandom Because I’m Poor!
Thiago Soares and Mariana Lins (Federal University of Pernambuco, Brésil): “Madonna, warrior like Cuba”: Political Affections of Madonna’s Fans in Cuban context
Lysa Westberg (Aalborg University, Danemark): Love Thieves: Japanese Hosts and Western Convention Culture
Rebecca Lewis (University of Westminster, Grande-Bretagne): Fan by Numbers: Measuring Fan Power and Brand Reputation in South Korea
Panel D1: Performing Fandom
Vivi Theodoropoulou and Stelios Stylianou (Cyprus University of Technology): Football, Pique, and Carnivalesque Fandom: The Contextuality, Performativity and Escape of Ordinary Fans
Cassie Yishu Lin (University of Westminster, Grande-Bretagne): Performing the Slash: a Visualisation on the Process of Women Writing Slash Fiction: Documentary as A Practical Research Method for Studying Fan Fiction
Beth Emily Richards (Plymouth University, Grande-Bretagne): Between Mimicry and Difference: Performing Elvis(es)
Lies Lanckman (University of Kent, Grande-Bretagne): “She Drowned In Moonlight, Strangled By Her Own Bra”: Classic Stars and Mourning
Panel D2: Fan/Producer Relationships
Joanna Kucharska (Jagiellonian University, Pologne): The True Meaning of Critmas – Creator-Fan Relations, Fan Labour, and Gift Economy in the Critical Role Fandom
Matthias Stephan (Aarhus University, Danemark): Fan Labor and the affective economy: Fan-Produced Content on US-based Sports Blogs
Rafal Zaborowski (London School of Economics, Grande-Bretagne): Whose name is Your Name? Shinkai Makoto and his fans
Konstanty Strzyczkowski (University of Warsaw, Poland): Love, Loyalty, Lo-Life: A Brandom at Work
Panel D3: Memory and Long-term Fandom
Inger-Lise Kalviknes Bore (Birmingham City University, Grande-Bretagne) and Richard McCulloch (University of Huddersfield, UK): No Foregone Conclusion: Ricky Gervais, Longitudinal Audience Research, and the Unfolding Celebrity
Leah Holmes (Bath Spa University, Grande-Bretagne): Mapping the Generations of Anime Fandom in the UK
Beatriz Bartolomé Herrera and Philipp Dominik Keidl (Université de Concordia, Canada): Museum ‘Fanagement’: Star Wars Exhibitions, Fandom, and Transmedia Storytelling
Panel E1: Fan Practices
Tisha Turk (University of Minnesota Morris, États-Unis): Vidding and the Politics of Pleasure
Finn Upham (New York University, États-Unis): The (extra)ordinary sex lives of fanfiction readers
Ruth Flaherty (University of East Anglia, Grande-Bretagne): Does Self Published Fan Fiction have a Fan-tastic affect on the Fiction Market?
Panel E2: The CW Network: Teen Shows, Fanagement and the Organisation of the Fan Community
Bertha Chin (Swinburne University of Technology, Malaisie): #FriendshipGoals or #Queerbaiting: representation, female friendships and the construction of the ideal fan
Mélanie Bourdaa (Université Bordeaux Montaigne, France): Communities of pratices: Social Bonds, Activities and Identities in the #Clexa and #Sanvers Fandom
Mar Guerrero-Pico, María-José Establés and Rafael Ventura (Pompeu Fabra University, Espagne): “Don’t call Jason Rothenberg JRat, it’s too close to an antisemitic slur”: Fighting against the ‘Dead Lesbian Syndrome’ trope and fan self-policing in The 100 LGBT fandom
Panel E3: Convention Spaces
Julie Escurignan (University of Roehampton, Grande-Bretagne): Conventions as a place of Immersive Experience: The case of Game of Thrones’ cosplayers at MCM London Comic Con
Naomi Jacobs (University of Aberdeen, Grande-Bretagne): Filming People, Sharing Things: The contested digital space of Supernatural conventions
Katharina Hülsmann (Heinrich Heine University of Düsseldorf, Allemagne): The Marvel Cinematic Universe in Japanese Dōjinshi Culture
Julia Knaus (University of Nottingham, Grande-Bretagne): Inclusion and Exclusion within Fandoms: The Baker Street Irregulars Annual Meeting
Panel F1: Buffy at 20: A Round Table Discussion with some Senior Scoobies
Discussion panel with Stacey Abbott (University of Roehampton, Grande-Bretagne), Bronwen Calvert (Open University, Grande-Bretagne), and Lorna Jowett (University of Northampton, Grande-Bretagne)
Panel F2: Identity Politics
Briony Hannell (University of East Anglia, Grande-Bretagne): Game of Thrones’ War on Women: Fandom and Feminist Discourse on Tumblr
Rukmini Pande (University of Western Australia, Australie): Recalibration Necessary Mr. Spock: Race and the Dynamics of Media Fandom Communities
Pilar Lacasa, Julián de la Fuente, Sara Cortés, and María Ruth García-Pernía (University of Alcalá, Espagne): Fan Identities and media Representations. Hybridity around the music of Justin Bieber
Milena Popova (University of West England, Grande-Bretagne): Slight dub-con but they both wanted it hardcore: fan fiction metadata as a praxis of consent
Merci pour cet article très intéressant ! Ce genre d’événement n’est pas médiatisé en France, sympa de faire tourner l’information entre fans 😉
Ravie que cet article vous ait plu! Le prochain Fan Studies Network Conference aura lieu les 29 et 30 juin et, bien entendu, il y aura un article à ce sujet 😉