J’ai lu : The Darker Side of Slash Fan Fiction

Le slash est un genre de la fanfiction dans lequel deux personnes de même sexe (souvent masculin) forment un couple. Si pendant longtemps, les chercheurs en culture populaire associaient le slash à un désir d’une relation égalitaire, d’autres chercheurs se penchent sur le côté sombre du slash.

Avertissement : le livre suivant traite d’abus, d’agression physique et sexuelle, de dépression, de comportements autodestructeurs, d’abus d’alcool et de drogue, de racisme, de grossesse masculine, d’hermaphrodisme, de consentement douteux, d’orgie et d’autres sujets pouvant ne pas convenir aux coeurs sensibles.

À propos du livre

The Darker Side of Slash Fan Fiction

 

The Darker Side of Slash Fan Fiction. Essays on Power, Consent and the Body a été publié chez McFarland en 2018. Sous la direction d’Ashton Spacey, chercheuse indépendante, ce livre regroupe dix textes explorant différentes facettes du slash (et différents fandoms).

Slashing the Invisible: Bodily Autonomy in Asexual Fan Fiction (par Lýsa Westberg Gabriel)

Ce premier chapitre, écrit par Westberg Gabriel, détermine comment les fanfictions slash mettant en scène des personnages asexuels offre non seulement du divertissement, mais également du support, de la représentation et de l’information. En analysant les fanfictions ayant l’asexualité pour thème et publiées sur Fanfiction.net et Archives of Our Own,  l’auteure constate que 2010 a été une année marquante dans ce domaine :

Starting slow, the Sherlock fandom provided 34 out of 106 fan works, and when Castiel came out as being indifferent to sexual orientation and gender, the Supernatural fandom began to rise in popularity from 2011. Asexuality-themed fan fiction began rapidly increasing in numbers each year, topping 2015 off 222 works, all but two of which were posted on AO3. Seen in relation to Supernatural‘s whopping 145,000 fan works generated in 2015 alone, this small number pales in comparison – but to the people who identify as asexuals, it is an important contribution. (Westberg Gabriel, p. 38)

Il existe différents types de fanfictions slash sur l’asexualité : certains apportent de l’information sur l’asexualité; d’autres se situent dans l’Omegaverse, entre les mâles alphas, bêtas et omégas; et d’autres racontent une histoire dans laquelle le personnage asexuel, après avoir vécu une expérience sexuelle, réalise qu’il n’est pas asexuel (« Cock cures all »).

Icons of Self-Destruction: The Portrayal of Aggression and Abusive Behaviors in Band Slash Fiction (par Ágnes Zsila et Zsolt Demetrovics)

Le band slash est un sous-genre populaire du real person slash, dans lequel les membres d’un groupe de musique vivent des relations amoureuses entre eux. Dans ce chapitre, Zsila et Demetrovics s’intéressent aux motivations de huit auteures hongroises de band slash âgées de 18 à 34 ans. Ces auteures sont séparées en deux groupes : les auteurs populaires et les auteures underground. Les chercheurs explorent également le côté obscur de ce type de fanfiction, qui peut inclure des scènes d’agression physique, de viol, d’humiliation, de dépression, de comportements autodestructeurs ou d’abus d’alcool et de drogue. Ils se penchent aussi sur les réactions des lecteurs face à ces thèmes :

The main motivation of popular authors to write ban slash was to improve their writing skills, while underground authors wished to express their appreciation for the musicians, increase their self-knowledge through self-reflexive pieces, and immerse in the fan culture. In spite of different motivation backgrounds of the two author groups, reported reader reactions showed no substantial differences regarding the depicted dark themes. Psychological harms and negative consequences (e.g., depression, addiction) were recognized as particularly popular themes among band slash writers/readers. Furthermore, it can be concluded that dark themes have an important role in this creative process and in fan engagement. (Zsila et Demetrovics, p. 72)

(Un)Sanctioned Bodies: The ­State-Sexuality-Disability Nexus in Captain America Slash Fan Fiction (par Divya Garg)

Dans ce chapitre, Garg explore les fanfictions mettant en vedette le couple « Stucky » (Steve Rogers/Bucky Barnes) en se basant sur les notions d’homonationalisme (homonationalism) et de nationalisme capacitiste (ablenationalism). Ainsi, la transformation de Steve Rogers en super-soldat peut être interprété comme la transformation du corps transgressif, qu’il soit trans, queer ou autre.

A noticeable trend in the Captain America fandom alllows readings of Steve’s transformation as an allegory for trans* experience and to study body dysphoria in light of his responses to the physical change wrought through a scientific change. (Garg, p. 84)

Quant à Bucky Barnes, il existe des fanfictions explorant les difficultés de sa réhabilitation au sein de la société.

The trend of « bamf » Bucky Barnes who delivers justice according to his own wishes, is resistant to the model of national(ist) heroism propagated by the American State, continuing on his ruthless path of vengeance, often suffering from a severe case of PTSD and even addiction. Stories focusing on Barnes’ subjectivity and the aftermath of his torture at the hands of HYDRA also deal carefully and sensitively with the issue of sexual assault and trauma and its effect on the sexual and emotional lives of survivors, unsettling percieved notions of disability and trauma. (Garg, p. 93)

Not So ­Star-Spangled: Examining Race, Privilege and Problems in MCU’s Captain America Fandom (par Cait Coker et Rukmini Pande)

Le fandom de Captain America est une fois de plus l’objet d’analyse de deux chercheuses. Dans ce chapitre, elles se basent sur la rareté du couple Steve Rogers/Sam Wilson afin de démontrer que les espaces de fans (fan spaces) ne sont pas aussi utopiques que laissent croire les études universitaires sur les fandoms. Par exemple, certains fans, déçus que la présence de Sam dans la vie de Steve nuise au couple Steve Rogers/Tony Stark, ont réécrit The Winter Soldier en incluant Tony dans l’histoire (et en réduisant l’agentivité de Sam).

Declaring the problem a ship war wasn’t so much revisionist history as wishful thinking: fans likes to consider fannish space utopian, and racism doesn’t belong in utopia – therefore the problem wasn’t racism, it was ships. This line of thinking was white privilege at its finest (or lowest), with POC fandom as its casualties. (Coker et Pande, p. 105)

When the Omega Empath Met the Alpha Doctor: An Analysis of the Alpha/Beta/Omega Dynamics in the Hannibal Fandom (par Laura Campillo Arnaiz)

Dans le premier chapitre, on avait légèrement abordé l’Omegaverse. Ce type de slash est davantage exploré dans ce chapitre. Arnaiz fait l’analyse de deux fanfictions se déroulant dans l’univers de la série télévisée Hannibal et tournant autour du couple Hannibal Lecter/Will Graham. Ces histoires démontrent une relation de couple abusive, comportant des scènes d’abus ou de viol. Nous sommes loin des relations égalitaires décrites par d’autres chercheurs spécialisés en slash :

It is my belief that beyond dark Omegaverse, darker slash fiction in general […] has often been purposefully left aside by academic authors. This is not because new researchers are unaware of its existence […] but because the implications of these dark stories are far too upsetting to consider. It is naturally safer to maintain and perpetuate the myth that women write and read slash because they seek the « egalitarian romance » they cannot find in real life. (Arnaiz, p. 136)

Pregnancy as Bondage: Impregnating the Cisgender Man in Works of Sherlock and Merlin Slash Fiction (par Jesse Ashman)

Dans ce chapitre, Ashman analyse quelques oeuvres de fanfiction mettant en scène un homme enceint (mpreg ou m!preg). Le chercheur se penche particulièrement sur les fandoms de Sherlock et de Merlin, puisque ceux-ci ont une riche communauté intéressée par le mpreg. Dans ces fanfictions, le mpreg comporte des éléments de BDSM :

[…] the enjoyment of pain, the practice of aftercare, the stretching of the body to almost breaking point and the relative dominance/submission of the partners. There is a clear link between the pregnancy and the dominance; the incurring of pain and the submission of the pregnant partner to the pain inflicted upon him by the other character. This differs from pregnancy kin in mainstream pornographic content in that the breasts are not the focus; in these mpreg fan works, the belly and the stretching of pregnancy (albeit through semi-fictionalized biological functions) take center stage. (Ashman, p. 145)

Erotic Imaginaries of Power in Fan Fiction Tropes (par Samantha Close et Cynthia Wang)

En fanfiction, un personnage futanari est un hermaphrodite : il a un corps féminin, mais aussi un pénis (et parfois des testicules). Dans ce chapitre, Close et Wang tentent de démontrer que si les corps deviennent queer dans les slashs futanari, la sexualité et la dynamique de pouvoir sont davantage hétéronormalisées. À cette fin, elles analysent des fanfictions tournant autour de trois ships F/F : Rachel Berry/Quinn Fabray (Glee), Clarke Griffin/Lexa (The 100) et Krista Lenz/Ymir (Attack on Titan).

In futanari, sexual pleasure is not the exclusive domain of the penis, but it is often derived from the phallus, with the penetrative act depicted as the ultimate culmination of sexual pleasure. Moreover, the dynamics of power within the social worlds presented within these stories often posit that the possessor of the penis is also the possessor of social power. This reinforces notions of patriarchal society and its privileging of the phallus as a fulcrum of power. (Close et Wang, p. 168)

A Bad Bromance: Betrayal, Violence and Dark Delight in Subverting the Romance Narrative (par Charity A. Fowler)

Le slash, mais aussi la fanfiction en général, a souvent été vu comme un moyen de « réparer » une insatisfaction avec l’oeuvre originale. Cependant, il existe du slash dans lequel une relation amoureuse n’est pas « réparée », mais « brisée ». Selon Fowler, les fanfictions tournant autour d’une mauvaise bromance offrent de la résistance à l’hétéronormativité de trois façons :

First, bad bromance slash operates on a personal and communal level to challenge restrictions upon and the shaming of expressions of unruly female desire. Second, by its refusal to follow many of the conventions of slash, bad bromance slash criticizes heteronormative, hegemonic masculinity and its violent strictures as a counterpart to utopian slash. Finally, bad bromance slash challenges the structural and thematic conventions of the romance narrative, destabilizing reader expectations and opening greater space for queered pleasures while also offering a critique on the normative function of romance itself. (Fowler, p. 178)

Dubious Consent: The Revival of Ravishment (par Ashton Spacey)

En fanfiction, le consentement douteux (dubious consent ou dub-con) est une situation dans laquelle le consentement de l’une, des deux ou de toutes les parties impliquées est incertain ou lorsqu’un certain degré de contrainte est utilisé pour obtenir ledit consentement. Dans ce chapitre, Spacey explore ce trope, qui se retrouve non seulement en fanfiction, mais aussi dans les romans d’amour :

In dub-con narratives, characters are regularly positioned with a ravishment scenario in order for them to experience pleasure (and less commonly, pain) with the intention that such an encounter might not fundamentally shatter their identities as much as the brutality of rape. In both slash and femslash, this experience then provides an opportunity for characters (and in turn, readers and authors) to reassert or reconsider notions of identity and autonomy within the heteronormative binary, posing questions that problematize « natural » and « normal » modes of behavior. (Spacey, p. 216)

“Happy Consensual Gangbangs”: Deconstructions of Sports Cultures and Hegemonic Masculinity in Football RPF (par Milena Popova)

Pour les femmes, les personnes non binaires ou les hommes gais ou bisexuels, il peut être difficile d’être fan d’un sport fortement ancré par la masculinité hégémonique, comme le football européen. Pour défier la structure patriarchale entourant ce sport, certains fans se tournent vers la Real Person Fiction, un genre de fanfiction dans lequel ils imaginent des scènes de gangbang entre de réels joueurs d’une équipe de football. Non seulement ces histoires remettent en question la masculinité hégémonique, elles jettent également un regard sur le consentement et les rapports hiérarchiques entre les joueurs. Popova rappelle qu’il y a différents contextes dans lesquelles peut se situer une orgie d’équipe :

A common thread in such stories is the sense of belonging to a team with a shared goal and the accompanying joint celebrations of successes or commiseration over losses. In this context, the team orgy or team gangbang is a popular subgenre within Football RPF. Typical ways to position this are the team bonding experience, the celebration of a major win, consolation after a big loss, or the team rewarding or « taking care » of a key player. (Popova, p. 228)

En conclusion

Malgré les sujets difficiles, The Darker Side of Slash Fan Fiction est un livre qui vaut la peine d’être lu, ne serait-ce que pour reconnaître que tout n’est pas rose dans le slash, mais que tout n’est pas noir non plus. Comme le rappelle Spacey en introduction :

More than anything, it is contributing to ongoing conversations which acknowledge that slash fiction as a wider genre has both progressive and regressive elements. All of these elements contribute to the incredible impact slash as, both as a form of popular literature and on our perceptions of fan communities as safe spaces to articulate our desires and our identities. (Spacey, p. 10)